
Egy nyomozás története indította el az Uzsokimozi új évadát szeptember 30-án: eltűnt egy kamaszlány, a kétségbeesett apja pedig saját nyomozásba kezd. A Keresés című film vetítése utáni beszélgetésen mégsem csak a thriller izgalmairól esett szó. A sorozat szerkesztője, Dr. Nádasi Eszter médiakutató-újságíró ugyanis olyan filmeket választott erre az évadra, amelyek a mesterséges intelligencia, a közösségi média, biotechnológia témakörét járják körbe. „A filmek egyik legfontosabb szerepének a párbeszédindítást tartom. Foglalkoztat, hogy egy-egy produkció apropóján milyen ismereteket lehet átadni, és mi mindenről indulhat beszélgetés” – mondta Dr. Nádasi Eszter a sorozat indulásakor, és az első alkalom pezsgő párbeszéde bizonyította is ezt.
A vendég Tófalvy Tamás médiakutató, kommunikációs szakember volt, aki a digitális média és társadalom kölcsönhatásait kutatja, és a beszélgetésbe hamar bekapcsolódott a közönség is. Talán azért is, mert a filmen látott szoftverek, gépek előhívták a nézők emlékeit is. A 2018-ban bemutatott film számítógép- és telefonképernyők felvételein keresztül meséli el a történetet. Tófalvy Tamás úgy érezte, a kísérleti filmnyelv okozta bezártságérzés csak erősítette a film hangulatát, nem vált mesterkéltté vagy zavaróvá.
A beszélgetés során nemcsak az online eszközök, fórumok evolúcióját vette végig, hanem az online jelenlét változását is. A kilencvenes évek fórumain és chatszobáiban nicknevek és avatarok mögé lehetett rejtőzni, anonim módon kommunikálni, ma már a digitális lábnyom miatt nehezebb kiépíteni egy olyan „álprofilt”, ami valóságosnak hat. Hangsúlyozta, hogy a filmben a nyomozó apának nemcsak azzal kell megbirkóznia, hogy lánya alternatív személyiséget hozott létre, hanem a számára addig idegen, ismeretlen internetes oldalakkal is. Tófalvy Tamás szerint érdekes megfigyelni, hogyan veszik birtokba a generációk a digitális felületeket. Ő például emlékszik arra, amikor a szülői generáció regisztrált a Facebookon, illetve, hogy néhány éve a TikTok még a tizenkét éves gyerekek terepe volt, ma viszont már minden korosztály gyárt ott tartalmat. Míg korábban a fiatal generációnak volt szüksége az idősek útmutatására, ma a fiatalok tanítják kommunikálni az időseket. Tófalvy Tamás észrevételével a nézők is egyetértettek, volt, aki elmesélte, azért próbál lépést tartani a technikával, hogy legyen miről kommunikálni az unokáival.