Ugrás a tartalomra

Fájdalom, perinatális gyász és bizakodás. Ilyen volt a januári Uzsokimozi

Pieces of a woman

Az Uzsokimozi 2024-es évada Mundruczó Kornél Egy nő darabjai című filmjével indult. 

A film egy bostoni hídépítésen kezdődik, itt dolgozik Sean, aki úgy tervezi, hogy lánya lesz az első, aki átmegy a hídon. Feleségével, Marthával ugyanis első gyermeküket várják. Az otthonszülés azonban tragikusan végződik, a kislány csak néhány percet él. A gyermek elvesztését egészen másként dolgozza fel a pár, és a gyász teljesen elszigeteli őket egymástól. A kapcsolati válságon kívül a film a perinatális gyászt kísérő hallgatásról és könnyekről, a felelősök kereséséről és a transzgenerációs traumákról is szól. (Magyarországon ebben a témában különösen hasznos olvasmány lehet Singer Magdolna Asszonyok álmában síró babák című kötete.) 

Az épülő híd visszatérő motívum a filmben, ahogy az alma is. Mundruczó Kornél szinte észrevétlen titokzatossággal szövi össze a film kulcsmotívumait, amik aztán a film végére értelmet nyernek. A híd, az alma jelentéséről, a gyászról, összetartozásról, egymásba kapaszkodásról, elválásról és a sok-sok fájdalmat, gyászt követő újrakezdés lehetőségéről beszélgetett a film nézőivel Dr. Ureczky Eszter, a Debreceni Egyetem adjunktusa, a kultúrorvostan szakértője, az Uzsokimozi szervezője. A beszélgetést különösen izgalmassá tette, hogy a résztvevők szélsőségesen különböző értelmet adtak a film zárójelenetének. A film derűlátó és bizakodó végében azonban egyetértettek.