Ugrás a tartalomra

Ilyen volt a decemberi Uzsokimozi

UM

Hányan dohányoztak a filmben? – tette fel a kérdést az Uzsokimozi decemberi vetítése után a sorozat szerkesztője, Dr. Nádasi Eszter, a nézők pedig rövid gondolkodás után rávágták, hogy senki. Ez azért meglepő, mert a 2005-ben bemutatott Köszönjük, hogy rágyújtott című szatíra középpontjában a dohányzás és annak reklámozása áll. A főszereplő, Nick Naylor lobbista, munkaköri kötelessége a dohánytermékek népszerűsítése az egyre erősödő dohányzásellenes hangokkal és mozgalmakkal szemben. Berta László szerint éppen azért hat a film, mert nem volt cigarettázó szereplője. A decemberi Uzsokimozi vendége akkor kezdte reklámipari pályáját, amikor a film készült, így közelről láthatta, hogyan vált egyre szigorúbbá és szabályozottabbá a dohányipari termékek reklámozása. Igaz, az ágazat erejét mutatja, hogy a szabályozás előre tervezett, hogy a cégeknek legyen ideje tervezni, felkészülni. 

A reklámtörténettel is foglalkozó Berta László mesélt arról is, hogyan alakult át a reklámokban a dohányzásról alkotott kép. Például egy eredetileg női cigarettaként bevezetett márkát egy zseniális reklámkampány változtatott ikonikus „férfi cigarettává”. 

Bár a főszereplő lobbista, Berta szerint a film ügyesen mutatja be azt is, hogyan működik a reklámszakma. Igaz, hogy nem a legszebb arcát mutatja ennek a területnek. Nick ügyesen érvel, erős pszichológiai eszközöket és manipulációs technikákat használ, ami nem idegen a reklámipartól sem, amit Berta László „popkulturális mérnökösködésként” határozott meg.

A szatíra bemutatása óta eltelt húsz évben teljesen átalakult a reklámkörnyezet, másként működik például a médiatervezés is: az online hirdetések algoritmusa veszi át a tervezés szerepét, és egyénekre szabott reklámokat oszt szét. Milyen lenne, ha ma játszódna a film? Míg az eredeti műben Nick Naylor azon fáradozik, hogy a dohányzás helyet kapjon egy mozifilmben, ma már lehet, hogy influenszereket kérne fel arra, hogy tartalmaikban jelenítsék meg a cigarettát. Dr. Nádasi Eszter emlékeztett a kereskedelmi televíziózás kezdetére, amikor a nézők először találkoztak azzal, hogy a műsorokat reklámszünetek szakítják meg, és ettől úgy érezték, rengeteg reklám zúdul rájuk. Berta László szerint ma még több reklámmal találkozunk. Az algoritmus a felhasználókról gyűjtött digitális adatok alapján személyre szabott reklámokkal bombáz, amit akár mi is tudunk befolyásolni. „Valójában nincs fék a vonaton”, ahogy Berta László fogalmazott.


 

UM