Ugrás a tartalomra

Szakmai rendezvény a munkafüggőségről

Munkafüggőség

Nagy érdeklődés mellett zajlott a munkafüggőséggel foglalkozó szakmai rendezvényünk, amelyen elsősorban egészségügyi dolgozók, vállalkozók, vállalatvezetők vettek részt. A szakmai fórum célja az volt, hogy személyes élettörténetek, karrierek bemutatásával, szakmai vélemények ütköztetésével elemezze a munkafüggőséget.

A hiteles és sikeres életutakról szóló beszélgetés dr. Hangody László Széchenyi-díjas akadémikus, ortopéd-traumatológus orvos, Kiss Gergely jogász, háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó és Sebestyén Balázs televíziós és rádiós személyiség részvételével zajlott, a szakmai kerekasztal-beszélgetésen pedig dr. Prezenszki Zsuzsanna pszichiáter, pszichoterapeuta, klinikai farmakológus, Kun Bernadette habilitált egyetemi docens, tanszékvezető, Tóthné Almássy Monika kórházpedagógus, a Kórházsuli Alapítvány vezetője és Gazsi Zoltán ügyvezető igazgató, Eisberg Hungary Kft. volt dr. Ficzere Andrea beszélgetőtársa. A rendezvény zárásaként Bíró Bence Péter pszichológus a kiégés tüneteit, okait, a kiégés elkerülésének lehetőségeit vette sorra.

A munkafüggőség viselkedési (vagyis szerhasználat nélküli) addikció, amelynek során az élet fontos és hasznos területe, a munka alakul át függőséggé. A munkafüggő rengeteget dolgozik külső kényszer nélkül, ez a túlzott munkavégzés negatív hatással van kapcsolataira és az egészségére, bár eleinte élvezi a munkát, idővel a „flow” érzését szorongás váltja fel. Felbomlik a munka és a magánélet egyensúlya, ezért a munkafüggőség felismerésében fontos segítség lehet a család és a barátok visszajelzése. A tudatos vezetőnek is fontos szerepe van a prevencióban időbeosztással, nyílt kommunikációval, szervezett csapatépítéssel, egészségügyi szűrésekkel. Ahhoz, hogy a tüneteket komolyan vegyék és a munkafüggőséget káros addikcióként kezeljék a munkavállalók, társadalmi szemléletváltozásra is szükség lenne, a közvélekedés ugyanis pozitív függőségként tekint a munkamániára. 

A szabad- és munkaidő szétválasztása, a rendszeres fizikai aktivitás – a futás, a túrázás, a jóga – és a meditáció enyhíti a munkahelyi stresszt és csökkentheti a munkafüggőség kialakulásának esélyét.

A rendezvényről készült képeket itt tekintheti meg.